Narratives from participants in the Introduction to Indigenous Peoples' Health Course: protagonism and diversity for work in indigenous contexts
DOI:
https://doi.org/10.15343/0104-7809.202448e15892024PKeywords:
Health of Indigenous Populations, Health Education, Training of Human Resources in Health, Indigenous Peoples, Problem-Based LearningAbstract
There is a demand for training professionals to work in indigenous health contexts and indigenous protagonism is growing in different fields of knowledge to address their own sociopolitical issues. This article presents a documentary analysis with a qualitative approach and thematic content analysis. The documents analyzed were narratives written by participants in the Introduction to the Health of Indigenous Peoples course, offered by a university, with the participation of indigenous and non[1]indigenous people, leaders, health workers and students from different regions of Brazil. Three categories of experiences were analyzed: indigenous presence and protagonism in the course experience; learning in the encounter of diversities with active teaching-learning methodologies; training for work in indigenous health. It was noticed that the use of active methodologies enabled a participatory course, valuing indigenous presence and protagonism. It presented an innovative way by offering spaces for knowledge construction and professional training in an accessible way, in a remote model, valuing the different knowledge and trajectories of the participants.
Downloads
References
Organização Mundial de Saúde. Declaração de Alma Ata sobre Cuidados Primários. Alma Ata; 1978.
Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília; 1988.
Brasil, FUNASA. Política Nacional de Atenção à Saúde dos Povos Indígenas. 2nd ed. Ministério da Saúde, editor. Brasília; 2002. 40 p.
Diehl EE, Pellegrini MA. Saúde e povos indígenas no Brasil: o desafio da formação e educação permanente de trabalhadores para atuação em contextos interculturais. Cad Saúde Pública. 2014;30(4):867–74.
Ribeiro AERA, Beretta RC de S, Junior WM. Promoção da saúde e efetivação da Reforma Sanitária no contexto dos povos originários. Saúde em Debate. 2019;43(Especial 8):292–304.
Brasil M da C. Nada Sobre Nós Sem Nós_ os desafios de incluir culturas afro-brasileiras e indígenas na educação — Ministério da Cultura [Internet]. [cited 2023 Aug 30]. Available from: https://www.gov.br/cultura/pt-br/assuntos/noticias/nada-sobre-nos-sem-nos painel-discute-desafio-de-incluir-culturas-afro-brasileiras-e-indigenas-na-educacao
Sadler, K. , Johnson, M. , Brunette, C. , Gula, L. , Kennard, M. , Charland, D. , Tithecott, G. , Cooper, G. , Rieder, M. , Watling, C., Herbert, C. P. , Garcia, B. , Hammond, R. R. (2017). Indigenous Student Matriculation into Medical School: Policy and Progress. TheInternational Indigenous Policy Journal,8(1)
Leite MS, Ferreira AA, Bresan D, Araujo JR, Tavares I do N, Santos RV. O protagonismo indígena no contexto da insegurança alimentar em tempos de Covid-19. Rev Nutr. 2020;33:1–6.
El Kadri MR, Melo BD, Souza MS e, Noal D da S, Serpeloni F, Pereira A dos S. Curso em saúde mental no contexto da Covid-19 com povos indígenas por meio de ensino remoto. Trab Educ e Saúde. 2022;20:1–12.
Luna WF, Malvezzi C, Teixeira KC, Almeida DT, Bezerra VP. Identidade, Cuidado e Direitos: a Experiência das Rodas de Conversa sobre a Saúde dos Povos Indígenas. Rev Bras Educ Med. 2020;44(2):1–9.
Freire P. Educação como prática da liberdade. 23a ed. Terra P e, editor. Rio de Janeiro; 1999.
Malvezzi C, Luna WF. Caderno do Curso Introdução à Saúde dos Povos Indígenas. [Internet]. São Carlos: UFSCar/CPOI; 2022. 28 p. Available from: https://www.sibi.ufscar.br/arquivos/cpoi/caderno-do-curso-introducao-a-saude-dos-povos-indigenas.pdf
Minayo MC de S. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 21st ed. Vozes, editor. Petrópolis; 2002.
Jackson Ronie Sá-Silva, Almeida CD de, Guindani JF. Pesquisa documental : pistas teóricas e metodológicas. Rev Bras História Ciências Sociais. 2009;1(julho):1–15.
Benjamin W. Magia e Técnica, Arte e Política. 3a ed. brasilieanse, editor. São Paulo; 1985.
Luna WF, Nordi AB de A, Rached KS, Carvalho ARV. Projeto de Extensão Iandé Guatá: vivências de estudantes de Medicina com indígenas Potiguara. Interface [Internet]. 2019;23(julho):1–15. Available from: https://doi.org/10.1590/ Interface.180576
Moreira MA. Aprendizagem significativa. Brasília; 1998.
Fitzpatrick SA, Haswell MR, Williams MM, Lecturer S, Nathan S, Lecturer S, et al. Learning about Aboriginal health and wellbeing at the postgraduate level: novel application of the Growth and Empowerment Measure. Rural Remote Health [Internet]. 2019;19(2). Available from: https://doi.org/10.22605/RRH4708
Langdon EJ. A construção Sociocultural da Doença e Seu Desafio para a Prática Médica. In: Baruzzi RG, Junqueira C, editors. Parque Indígena do Xingu: Saúde, Cultura e História. São Paulo: Terra Virgem; 2005. p. 116–22.
Walsh C. (De)construir la interculturalidad. Consideraciones críticas desde la política, la colonialidad y los movimientos indígenas y negros en el Ecuador. In: FULLER, Norma (Ed.). Interculturalidad y política. Desafíos y posibilidades. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, 2002.
Freire P. Educação como prática da liberdade. 23rd ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1999.
Lima VV. Espiral Construtivista. Interface Comun Saúde, Educ. 2017; 21(61): 421–34.
Castro NJC de, Cavalcante IM da S, Palheta A do SE, Santos D de N dos. Inclusão de disciplinas em graduação de enfermagem sobre populações tradicionais amazônicas. Cogitare Enferm. 2017;22(2).
Santos LFR dos, Maurício H de A, Lins F de M, Silva IKS da, Moreira R da S. Formação ampliada durante residência multiprofissional em saúde: relato de experiência de um cirurgião-dentista com o povo Xukuru do Ororubá (Pernambuco/Brasil). Interface - Comun Saúde, Educ. 2021;25(e200549):1–17.
Garnelo L, Pontes AL, Sampaio SDS. Atenção diferenciada: a formação técnica de agentes indígenas de saúde do Alto Rio Negro. FIOCRUZ, editor. Rio de janeiro; 2019. 163 p.
Brasil: Ministério da Saude.Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? Brasília; 2018.
Ahmadpour B, Turrini RNT, Camargo-plazas P. Resolutividade no Subsistema de Atenção à Saúde Indígena ( SASI-SUS ): análise em um serviço de referência no Amazonas , Brasil. Cienc e Saude Coletiva. 2023;28(6):1757–66.
Botelho BO de, Cruz PJSC, Bornstein VJ, David HMSL, Lima L de O. Experiências de formação no contexto da Política Nacional de Educação Popular em Saúde no Sistema Único de Saúde. Interface (Botucatu) [Internet]. 2021;25:e200195.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 O Mundo da Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.