Contributions of emotional intelligence in facing leadership challenges in nursing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15343/0104-7809.202549e16932024P

Keywords:

Emotional Intelligence, Leadership, Health Management, People Management, Nursing

Abstract

This study aims to analyze nurses’ perceptions regarding leadership challenges and the elements of emotional intelligence necessary for professional practice. It is a qualitative, exploratory, and descriptive study, with the participation of nine nurses who held leadership positions between 2021 and 2024. Data collection took place between November 2023 and January 2024 through remotely conducted semi-structured interviews. Thematic analysis resulted in two categories: Leadership Challenges in Nursing and Emotional Intelligence in Leadership Practice. It was identified that achieving and maintaining leadership positions is a challenge, especially in people management, with the pleasure of dealing with people being the main motivator for assuming such a position. Among the elements of emotional intelligence, self-awareness was highlighted as a source of motivation for leadership, but also as a challenge within the leadership process. Other aspects considered essential included social skills, motivation, empathy, and communication. It is concluded that emotional intelligence is a differentiating factor for success in nursing leadership, with people management being the greatest challenge and, at the same time, the main motivation for leading. The most frequently cited elements - self-awareness, social skills, motivation, empathy, and communication - were recognized as fundamental for the exercise of leadership.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carlos AMM, Kuiava IB, Nogueira MM, Menegon FHA, Andrade SR de, Santos JLG dos. Liderança no ambiente hospitalar: diferenças entre enfermeiros assistenciais e enfermeiros gerentes. Enferm foco. 2019;10(4):143-8. Doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2019.v10.n6.2900

Mattos JC de O, Balsanelli AP. A liderança do Enfermeiro na atenção primária à saúde: revisão integrativa. Enferm foco. 2019;10(4):164-71. Doi: https://doi. org/10.21675/2357-707X.2019.v10.n4.2618

Marziale MHP. Fortalecimento da enfermagem nos diferentes contextos de atuação a partir da liderança: para além da prática, na política. Revista de Enfermagem da UFSM. 2022;19(12):e1. Doi: https://doi.org/10.5902/2179769273424

Morcelli LMB, Dias BM, Gabriel CS, Bernardes A. Influência da liderança do enfermeiro na segurança dos pacientes: uma revisão integrativa. Rev baiana enferm. 2023;37:e54967.

Doi: http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v37.54967

Lima JM. COVID 19 e os profissionais de saúde: implicações na percepção da saúde [dissertação]. Portugal (PT): Viana do Castelo: Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Escola Superior de Saúde; 2021. 180p. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1362486

Pappa S, Ntella V, Giannakas T, Giannakoulis VG, Papoutsi E, Katsaounou P. Prevalence of depression, anxiety, and insomnia among healthcare workers during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Brain Behavior and Immunity. 2020;88:901-7. Doi: https://doi.org/.1016/j.bbi.2020.05.026

Blóis MM, Salles TL. A. Inteligência emocional: uma estratégia de enfrentamento para enfermeiros-líderes durante a pandemia. Revista Edufatec: Educação, Tecnologia e Gestão. 2022;2(5):158-76. Disponível em: https://revistaedufatec.fatecfranca.edu.br/wp-content/uploads/2023/04/edufatec-n05v2a10.pdf

Goleman D. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que define o que é ser inteligente Rio de Janeiro: Objetiva; 2011.

Goleman D. Liderança: a inteligência emocional na formação do líder de sucesso. 1ª ed. Rio de Janeiro: Objetiva; 2015.

Salvagni P, Alvagni P, Bettega ML, Casagrande DFM. A contribuição da inteligência emocional no exercício da liderança. Revista Eletrônica de Ciências Sociais Aplicadas-RECSA. 2019;8(2). Doi: https://revista.fisul.edu.br/index.php/revista/article/view/123/118

Ferreira S, Gomes E. A Inteligência Emocional como pilar da liderança moderna. Revista Tópicos. 2024;2(6). Doi: 10.5281/zenodo.10676914

Amestoy SC. Inteligência emocional: habilidade relacional para o enfermeiro-líder na linha de frente contra o novo Coronavírus. J Nurs Health. 2020; (n. esp): e20104016. Doi: https://doi.org/10.15210/jonah.v10i4.18993

Flick U, Lopes M. Introdução àmetodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre Brazil: Penso; 2013.

Bardin L. Análise de conteúdo. 2ª ed. 2011;279–9. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-668601

Amestoy SC, Backes VMS, Thofehrn MB, Martini JG, Meirelles BHS, Trindade L de L. Gerenciamento de conflitos: desafios vivenciados pelos enfermeiros-líderes no ambiente hospitalar. Rev Gaúcha Enferm. 2014 jun 27;35(2):79-85. Doi: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2014.02.40155

Gaidzinski RR, Peres HHC, Fernandes M de FP. Liderança: aprendizado contínuo em gerenciamento em enfermagem [Internet]. Revista Bras Enfermagem. 2004;57(4):464-466. [citado 3 dez 2024]. Doi: https://doi.org/10.1590/s0034-71672004000400015

Varanda PAG, Amestoy SC, Silva GTR, Backes VMS, Trindade LL, Pretto AC. Práticas pedagógicas adotadas por docentes na formação de enfermeiros-líderes. Rev Enferm Cent-Oeste Min. 2021;11:e4239. Doi: https://doi.org/10.19175/recom.v11i0.4239

Santos IAR, Amestoy SC, Silva GTR, Backes VMS, Varanda PAG, Virgens CDR. Abordagens metodológicas facilitadoras da aprendizagem constante da liderança na enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. 2021;42:e20200175. Doi: https://doi. org/10.1590/1983-1447.2021.20200175

Rached CDA, Cruz EAA, Mota MHC, Paulo CSF, Amaral GMP, Nakajima DL. Nursing students’ perception: Escape Room use in teaching leadership skills. Rev Bras Enferm. 2024;77(2):e20230414. Doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2023-0414pt

Lacerda MV, et al. Inteligência emocional entre estudantes de enfermagem na pandemia de COVID-19. Acta Paul Enferm. 2023; 36. Doi: http://dx.doi. org/10.37689/acta-ape/2023AO01302

Santos AIS, Amestoy SC, Ribeiro AG, Santos IAR, Souza LCP. Inteligência emocional como habilidade para o desenvolvimento da liderança na formação em enfermagem. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2024;16(11). Doi: 10.55905/cuadv16n11-109.

Prezerakos PE. Nurse managers’ emotional intelligence and effective leadership: a review of the current evidence. Open Nurs J. 2018 May 31;12:86-92. DOI: https://doi.org/ 10.2174/1874434601812010086. PMID: 29997711; PMCID: PMC5997858.

Alves CCS et al. Inteligência emocional nas práticas profissionais: compreensão dos gestores de saúde. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2024;16:10. Doi: https://doi.org/10.55905/cuadv16n10-012

Farias Júnior TA, et al. Estratégias e desafios enfrentados para o desenvolvimento da resiliência e inteligência emocional no ambiente profissional. Revista Contemporânea. 2023;3(12):30850–30857. Doi: https://doi.org/10.56083/RCV3N12-306

Amestoy SC. Inteligência emocional: habilidade relacional para o enfermeiro-líder na linha de frente contra o novo Coronavírus. J Nurs Health.2020; (n. esp): e20104016. Doi: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/07/1104064/12-inteligencia-emocional-habilidade-relacional-para-o-enferme_P8pPBvs.pdf

Sousa GAL, Pauli J, Ruffatto J. A influência da liderança ética e da empatia no engajamento da enfermagem. Rev Gest Secretariado. 2024;15(10). Doi: https:// doi.org/10.7769/gesec.v15i10.4358

Freitas AS, Ferreira SK. Gerenciamento de conflitos na equipe de enfermagem: o papel da liderança. Rev Voos [Internet]. 2023 Aug 17 [cited 2025 Feb 26];17(1). Doi: https://doi.org/10.69876/rv.v17i1.35

Rosenberg MB. Comunicação não-violenta: técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. São Paulo: Ágora; 2006.

Metelski FK, Silva CB da, Vendruscolo C, Trindade L de L, Geremia DS. Enfermeiro gerente de unidade na atenção primária: o desafio de ser polivalente. Enferm foco. 2022;13:e202235. Doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2022.v13.e-202235.

Ampos LF, et al. Implicações da atuação da enfermagem no enfrentamento da COVID-19: exaustão emocional e estratégias utilizadas. Escola Anna Nery. 2023;27:e20220302. Doi: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2022-0302pt

Nunes BA, Shimizu JC, Porfirio RBM. A atuação da liderança de enfermagem como estratégia na prevenção dos impactos da pandemia na saúde mental dos colaboradores. Rev Cient Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. 2021;6(12):27-39. Doi: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/saude/atuacao-da-lideranca

Aydogdu ALF. Competência Emocional na área de enfermagem. Rev Ciências da Saúde Nova Esperança. 2023;20(2):141-147. DOI: 10.17695/rcsne.vol20. n2.p141-147.

Published

2025-05-07

How to Cite

Tavares de Mello Abdalla, F., Gonzalez Manso , M. E., Laszlo Torres , R., Almeida Rocha , M., & Terra , M. F. (2025). Contributions of emotional intelligence in facing leadership challenges in nursing. O Mundo Da Saúde, 49. https://doi.org/10.15343/0104-7809.202549e16932024P