Implementation of a Program to Tackle Dental Caries in Schoolchildren in the State of São Paulo through Continuing Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15343/0104-7809.202549e16882024P

Keywords:

Professional Practice, Primary Health Care, Oral Health, Implementation Science, Continuing Education

Abstract

Despite the advances of the National Oral Health Policy (Brasil Sorridente Program) in reducing the prevalence of caries, challenges persist, especially among more vulnerable groups. This study aimed to describe and analyze the process of the first seven months of implementing a government program of Continuing Education to tackle dental caries in schoolchildren in the state of São Paulo, using Information and Communication Technologies (ICTs) to disseminate Minimal Intervention Dentistry practices in partnership with the University. This is a case report with a qualitative-quantitative approach. Data sources included document analysis and statistics produced by YouTube. Classes were conducted via the YouTube platform, with interaction through WhatsApp groups and Google Classroom. Workshops were developed to support the implementation process of the new oral health care model in the state. The experience reported in this study highlights the effectiveness of using ICTs, as a considerable audience was reached, with at least one representative from each Regional Health Department (DRS) present. There was a higher prevalence of access via mobile devices, underscoring the potential of technologies to complement traditional strategies and help reduce inequalities in access. Collaboration between teaching, service, and the community allowed for implementation aligned with the specificities of each municipality, highlighting the role of science in professional practice. Furthermore, it is noteworthy that Continuing Education empowered workers, as information from professionals who participated in virtual clinics was disseminated to service professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Garcia RM, Baptista R. Educação a distância para a qualificação dos profissionais do SUS: perspectivas e desafios. Rev Baiana Saúde Pública [Internet]. 2007 Jun [citado em 2024 Nov[10];31 Suppl 1:70s-78s. Disponível em: https://doi.org/10.22278/2318- 2660.2007.v31.n0.a1428 doi: 10.22278/2318- 2660.2007.v31.n0.a1428

Ceccim RB. Educação Permanente em Saúde: descentralização e disseminação de capacidade pedagógica na saúde. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2005 Out [citado em 2024 Nov 10];10(4):975–986. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232005000400020

Falkenberg MB, Mendes TPL, Moraes EP, Souza EM. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2014 Mar [citado em 2024 Nov 10];19(3):847-852. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413- 81232014193.01572013 doi: 10.1590/1413-81232014193.01572013

Aureliano Febs, Queiroz Ded. As Tecnologias Digitais Como Recursos Pedagógicos No Ensino Remoto: Implicações Na Formação Continuada E Nas Práticas Docentes. Educ rev [Internet]. 2023;39:e39080. Available from: https://doi.org/10.1590/0102-469839080

Simpson DD. A Framework for Implementing Sustainable Oral Health Promotion Interventions. J Public Health Dent [Internet]. 2011 Mar [citado em 2024 Nov 10]; 71 Suppl 1:84s-94s. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1752-7325.2011.00234.x doi:10.1111/j.1752-7325.2011.00234.x

Cayetano MH, Carrer FCA, Gabriel M, Martins FC, Pucca Jr. GA. Política Nacional de Saúde Bucal Brasileira (Brasil Sorridente): Um resgate da história, aprendizados e futuro. Univ Odontol [Internet]. 2019 Abr [citado em 2024 Nov 10];38(80). Disponível em: https://doi.org/10.11144/Javeriana.uo38-80. pnsb

Frias AC, Pereira AC, Vieira V. Pesquisa estadual de saúde bucal: relatório final [Internet]. 2016. Disponível em: https://www.saude.sp.gov.br/resources/ ses/perfil/profissional-da- saude/areas-tecnicas-da-ses/e_book_relatorio_sb_sp_2015.pdf

Fonseca EP, Frias AC, Mialhe FL, Pereira AC, Meneghim MC. Factors associated with last dental visit or not to visit the dentist by Brazilian adolescents: A population-based study. PLoS One [Internet]. 2017 Ago [citado em 2024 Nov 10];12(8):e0183310. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal. pone.0183310 doi: 10.1371/journal.pone.0183310

Prodanov CC, Freitas EC. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico [Internet]. 2a ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013 [citado em 2024 Nov 10]. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f- b118-a6e009a7a2f9/ E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf

Universidade de São Paulo. USP é a 50ª melhor universidade do mundo em ranking espanhol [Internet]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2023 [atualizada em 2023; citado em 10 de nov. de 2024]. Jornal da USP; [aprox. 2 telas]. Disponível em: https://jornal.usp.br/institucional/usp-e-a-50a-melhor-universidade-do-mundo-em-ranking- espanhol/

Carrer FCA, Martins FC, Pedra RC, Galante ML, Galeazzi JB, Araújo ME,Macedo MCS. O processo de trabalho em saúde bucal coletiva em tempos de pandemia: a contribuição da teleducação com a teleodontologia. Bol Inst Saúde [Internet]. 2022 [citado em 2024 Nov 10];23(2):153-163.

Guerreiro E, Botelho J, Machado V, Proença L, Mendes JJ, Manso AC. Caries experience before and after covid-19 restrictions: an observational study. J Clin Med [Internet]. 2024 Feb [citado em 2024 Nov 10];13(4):e1164. Disponível em: https://doi.org/10.3390/jcm13041164 doi: 10.3390/jcm13041164

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Passo a passo PSE : Programa Saúde na Escola : tecendo caminhos da intersetorialidade. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2011.46 p. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/passo_a_passo_programa_saude_escola.pdf

Gomes LACC. Fatores sociodemográficos de brasileiros e a não procura pela atenção primária à saúde bucal no SUS [dissertação na Internet]. Belo Horizonte: Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Minas Gerais; 2020 [citado em 2024 Nov 10].Disponível em: https://repositorio.ufmg. br/bitstream/1843/36198/1/LIS%20ANETE%20CORN%c3%89LIA%20CAMPOS%20GOMES%20-.pdf

Menegaz AM, Silva AER, Cascaes AM. Educational interventions in health services and oral health: systematic review. Rev Saúde Pública [Internet]. 2018 Ago [citado em 2024 Nov 10];52:52. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsp/a/GwQJsrc68j9gr8DQyKNWWGM/?lang=en#

Frencken JE, Leal SC, Navarro MF. Twenty-five-year atraumatic restorative treatment (ART) approach: a comprehensive overview. Clin Oral Invest [Internet]. 2012 Jul [citado em 2024 Nov 10];16:1337-1346. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s00784-012-0783-4 doi: 10.1007/ s00784-012-0783-4

Costa SM, Abreu MHNG, Vasconcelos M, Lima RCGS, Verdi M, Ferreira EF. Desigualdades na distribuição da cárie dentária no Brasil: uma abordagem bioética. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2013 Feb [citado em 2024 Nov 10];18(2):461–470. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ S1413-81232013000200017

Andrade KRC, Pereira MG. Tradução do conhecimento na realidade da saúde pública brasileira. Rev Saúde Pública. 2020 [citado em 2024 Nov 10];54:72. Disponível em: https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2020054002073

Eccles MP, Mittman BS. Welcome to implementation science. Implementation Sci [Internet]. 2006 Fev [citado em 2024 Nov 10];1(1):e1. Disponível em: https://doi.org/10.1186/1748-5908-1-1 doi:10.1186/1748-5908-1-1

Zubaran C, Persch K, Tarso D, Ioppi AE, Mezzich J. The portuguese version of the personal health scale: a validation study in southern Brazil. Clinics [Internet]. 2007 Ago [citado em 2024 Nov 10];62(4):419–426. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1807- 59322007000400008

SUS e-Planifica. Orientações para realização de análise FOFA [Internet]. Planificasus.com.br. 2023. Disponível em: https://planificasus.com.br/arquivo-download.php?hash=80cf3961bf78af5b7b19fffea72b3d4b141f86bd&t=1696107457&type=bi blioteca

Tsuzuki FM, Silva JC, Ishizu L, Calazans CM, Silva MC, Rocha NB. Prevalência e severidade da cárie dentária em um município em condição de vulnerabilidade social no Estado do Paraná. Arch Health Invest [Internet]. 2018 Abr [citado em 2024 Nov 10]; 7(4):129-133. Disponível em: https://doi. org/10.21270/archi.v7i4.2983

Sousa FS, Lopes BC, Costa EM, Alves CMC, Queiroz RC de S, Tonello AS, et al.Persistem iniquidades sociais na distribuição da cárie dentária em adolescentes maranhenses? contribuições de um estudo de base populacional. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2021 Jul [citado em 2024 Nov 10]; 26(7):2625-2634. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232021267.08562021 doi: 10.1590/1413- 81232021267.08562021

Buss MC, Silva CP, Proença JS, Scudeller LB, Sestário CS, Scaraboto TR, et al. Projeto integra – Ação Sorriso: Programa de Saúde Bucal em Grupos sociais vulneráveis. Rev Conexão UEPG [Internet]. 2018 [citado em 2024 Nov 10]; 14(1):140-147. Disponível em: https://doi.org/10.5212/Rev. Conexao.v.14.i1.0018

Pimentel BV, Carvalho BG, Domingos CM, Caldarelli P. A não adesão ao atendimento odontológico de crianças em situação de vulnerabilidade. Cad Saúde Coletiva [Internet]. 2021 Jul [citado em 2024 Nov 10];29(3):314–321. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1414- 462X202129030111

Fundação Getulio Vargas. Mães solo no mercado de trabalho crescem 1,7 milhão em dez anos [Internet]. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas; 2024 [citado em 10 nov. 2024]. Portal FGV; [aprox. 2 telas]. Disponível em: https://portal.fgv.br/artigos/maes-solo-mercado- trabalho-crescem-17-milhao-dez-anos

Pfeffer H, Salles GN, Monteiro M, Berti M, Luiz A, Lima DP. Tratamento restaurador atraumático no controle da cárie em escolares de um município do Oeste do Paraná. REFACS [Internet]. 2020 [citado 2024 Nov 10];8(4):857–864. Disponível em: https://doi.org/10.18554/refacs.v8i4.4348

Navarro MFL, Leal SC, Molina GF, Villena RS. Tratamento restaurador atraumático: atualidades e perspectivas. Rev Assoc Paul Cir Dent [Internet]. 2015 [citado 2024 Nov 10];69(3):289–301. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0004- 52762015000200013&script=sci_arttext

Nunes LFSO, Valença CN, Silva MCB. Contribuições das tecnologias digitais na educação permanente dos enfermeiros. Rev Cuba Enferm. 2020 Jun [citado 2024 Nov 10];36(2):e3275. Disponível em: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192020000200018&lng=es

Bender JD, Facchini LA, Lapão LMV, Tomasi E, Thumé E. O uso de Tecnologias de Informação e Comunicação em Saúde na Atenção Primária à Saúde no Brasil, de 2014 a 2018. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2024;29(1):e19882022. Available from: https://doi.org/10.1590/1413-81232024291.19882022

Macêdo NB de, Albuquerque PC de, Medeiros KR de. O desafio da implementação da educação permanente na gestão da educação na saúde. Trab educ saúde [Internet]. 2014May;12(2):379–401. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462014000200010

Carvalho MS, Merhy EE, Sousa MF. Repensando as políticas de saúde no Brasil: educação permanente em saúde centrada no encontro e no saber da experiência. Interface (Botucatu) [Internet]. 2019 [citado 2024 Nov 10]; 23:e190211. Disponível em: https://doi.org/10.1590/Interface.190211

Dussault J. A gestão dos serviços públicos de saúde: características e exigências. Rev Adm Pública [Internet]. 1992 Mai [citado 2024 Nov 10]; 26(2):8- 19. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8792/7531

Collin K, Sintonen T, Paloniemi S, Auvinen T. Work, power and learning in a risk filled occupation. Management Learning [Internet]. 2011 Mar [citado 2024 Nov 10];42(3):301-318. Disponível em: https://doi.org/10.1177/135050761039 doi: 10.1177/1350507610394411

Silverman M. Supporting workplace learning: a background paper for IES research network members. Reino Unido: The Institute for Employment Studies [Internet]. 2003 [citado 2024 Nov 10]. 22 p. Disponível em: https://www.employment- studies.co.uk/system/files/resources/files/mp22.pdf

Carrer FCA, Galante ML, Gabriel M, Pedra RC, Martins FC, Galeazzi JB, et al. Rapid response model: Translation, transfer and exchange of knowledge as a strategy to inform rapid decision-making in the public health system of the state of São Paulo due to the COVID-19 pandemic - EvipOralHealth/Brazil [Internet]. São Paulo:Faculdade de Odontologia da USP; 2022 Abr [citado 2024 Nov 10]. 63 p. Disponível em: http://repositorio.fo.usp.br:8013/jspui/ handle/fousp/164

Associação Brasileira de Qualidade de Vida. 5ª JNQV – Escuta ativa é importante para criar soluções em saúde nas organizações [Internet]. São Paulo: ABQV; 2022 [citado em 10 nov 2024]. Disponível em: https://abqv.org.br/5a-jnqv-escuta-ativa-e-importante-para-criar- solucoes-em-saude-nas-organizacoes/

Nascimento AKC, Baduy RS. Simulação, oficina e roda de conversa: estratégias de aprendizagem ativa na saúde. Rev Educação em Debate [Internet]. 2021 [citado 2024 Nov 43(84):152-167. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/59008/1/2021_art_akcnascimentorsbaduy.pdf

Schneider LR, Pereira RPG, Ferraz L. Prática baseada em evidências e a análise sociocultural na atenção primária. Physis [Internet]. 2020 [citado 2024 Nov 10];30(2):e300232. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300232

BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

Published

2025-03-21

How to Cite

Iida Giraldes, A., Camila Brisolla Ferreira, L., Maria Cervato-Mancuso, A., & Campos de Almeida Carrer, F. (2025). Implementation of a Program to Tackle Dental Caries in Schoolchildren in the State of São Paulo through Continuing Education. O Mundo Da Saúde, 49. https://doi.org/10.15343/0104-7809.202549e16882024P