Knowledge about transsexuality among a nursing team in a teaching clinic in the city of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15343/0104-7809.202549e16642024P

Keywords:

Transgender People, Nursing Care, Continuing Education, Support

Abstract

This article aims to identify the knowledge of the nursing team in a Teaching Clinic regarding the trans population. It is a qualitative and descriptive study conducted with 10 nursing professionals from this Teaching Clinic located in the city of São Paulo. Data were collected in June 2023 through in-person interviews, consisting of both closed and open-ended questions, which were transcribed and analyzed using the Collective Subject Discourse technique. The empirical material was analyzed and grouped into six key expressions: Transgender Identity; Transition; Appearance and Respect; Nursing Care; Lack of Preparation. It was identified that, although there is an understanding of the health needs of this population, difficulties persist in implementing care practices that respect gender-specific needs. The study highlights the importance of integrating the topic of transsexuality into training curricula and continuing education spaces to ensure more inclusive and equitable healthcare services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Butler J. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira; 2018. Disponível em: https://www.example.com. Acesso em: 16 jan. 2025.

Shihadeh NA, Pessoa EM, da Silva FF. A (in)visibilidade do acolhimento no âmbito da saúde: em pauta as experiências de integrantes da comunidade LGBTQIA+. Barbarói: revista do Departamento de Ciências Humanas. 2021; 58):172-94. doi: https://doi.org/10.17058/barbaroi.v0i58.14765

Alves CER. Nome sui generis: o nome (social) como dispositivo de identificação de gênero. Belo Horizonte: PUC Editora; 2017.

Alves CER, Moreira MIC, Jayme JG. O binarismo de gênero nas placas de banheiros em espaços públicos. Psicol. Soc. 2021;33:e000000. Doi: https:// doi.org/10.1590/1807-0310/2021v33228122

Brasil. Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. 1ª ed., 1ª reimp. Brasília: Ministério da Saúde; 2013 [citado 2022 out 30]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_lesbicas_gays.pdf.

Rocon PC, Sodré F, Segato L, Santos MA, Nogueira-Martins LA. Transsexuality and health: the care of the strangeness. Saúde Soc. 2020;29(4):e00234. Doi: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00234

Dornelas R, Guedes-Granzotti RB, Santos JHG, Souza PDF, Silva K. A universidade e a formação de profissionais da saúde: conhecimento de discentes e docentes sobre a transexualidade. Gênero. 2021;22(1):1-12. Disponível: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/49957/30726

Lefèvre F, Lefèvre AMC. Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto contexto – enferm. 2014;23(2):502- 507. Doi: https://doi.org/10.1590/0104-07072014000000014

Lefevre AMC, Crestana MF, Cornetta VK. A utilização da metodologia do discurso do sujeito coletivo na avaliação qualitativa dos cursos de especialização “Capacitação e Desenvolvimento de Recursos Humanos em Saúde-CADRHU”, São Paulo - 2002. Saúde Soc . 2003;12(2):68-75. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-12902003000200007

Scott J. Gênero: uma categoria útil para a análise histórica [Gender: A Useful Category for Historical Analysis]. In: Dabat CR, Ávila MA, tradutoras. 3. ed. Recife: SOS Corpo; 1995.

Preu RO, Brito CF. A questão trans no cenário brasileiro. Periódicus: revista de estudos indisciplinares em gêneros e sexualidades. 2018;1(10):95–117. Doi: https://doi.org/10.9771/peri.v1i10.27809

Butler J. Corpos que importam: os limites discursivos do “sexo”. N-1. 2019.

Rocon PC, Rodrigues A, Zamboni J, Pedrini MD. Dificuldades vividas por pessoas trans no acesso ao Sistema Único de Saúde. Cien Saude Colet. 2016;21(8):2517-26. Doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232015218.14362015

Pinna F, Paribello P, Somaini G, Corona A, Ventriglio A, Corrias C, et al. Italian Working Group on LGBTQI Mental Health. Saúde mental em indivíduos transgêneros: uma revisão sistemática. Int Rev Psychiatry. 2022;34(3-4):292-359. Doi: https://doi.org/10.1080/09540261.2022.2093629

Lovison R, Ascari TM, Zocche DA de A, Durand MK, Ascari RA. Travestis e transexuais: despindo as percepções acerca do acesso e assistência em saúde. Enferm Foco. 2019;10(5):167-72. doi:10.21675/2357-707X.2019.v10.n5.2370.

Barbosa MG, Silva MRD da, Seródio AM de B. Transgender population under the bioethics perspective: a panorama of the curricula and bioethics courses of medical schools of the State of São Paulo. Rev Bras Educ Med. 2020;44(3):e100. Doi: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.3-20190255. ING.

Rosa DF, Carvalho MV de F, Pereira NR, Rocha NT, Neves VR, Rosa A da S. Nursing Care for the transgender population: genders from the perspective of professional practice. Rev. Bras. Enferm. 2019; 72:299–306. Doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0644.

Butler J. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. Trad. de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira; 2003.

Gentil AGB, Padilha MI, Bellaguarda ML dos R, Caravaca-Morera JA. Unveiling undergraduate nursing students’ knowledge about trans people. Texto Contexto Enferm. 2023;32:e 20220150. Doi: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2022-0150en

Paiva EF, Freitas RJM, Bessa MM, Araújo JL, Fernandes SF, Góis PS. Knowledge and practice of primary care nurses about gender and care for LGBTQIA+ people. Rev Rene. 2023;24:e83152. DOI: https://doi.org/10.15253/2175-6783.20232483152

Published

2025-02-24

How to Cite

Souza, R. L. de, Silva, G. S. da, Terra, M. F., & Terrazas, C. (2025). Knowledge about transsexuality among a nursing team in a teaching clinic in the city of São Paulo. O Mundo Da Saúde, 49. https://doi.org/10.15343/0104-7809.202549e16642024P