Playing in assistance to children with deficiencies: a reflection on cultural production in childhood

DOI: 10.15343/0104-7809.20102148157

Authors

  • Marisa Takatori Terapeuta ocupacional da Prefeitura do Município de São Paulo. Doutora e Mestre em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da USP. Docente do Curso de Terapia Ocupacional do Centro Universitário São Camilo-SP. Especialista no Método Terapia Ocupacional Dinâmica – CETO/SP.
  • Edda Bomtempo Livre-Docente pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Docente do Curso de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano do Instituto de Psicologia da USP. Pesquisadora na área de jogos, brinquedos e brincadeiras.
  • Fernanda de Souza Dalti Pereira Terapeuta ocupacional do CAPS Álcool e Drogas II - Sapopemba. Especialista em Terapia Ocupacional em Saúde Menal pela UNIFESP. Especializanda no Método Terapia Ocupacional Dinâmica pelo CETO/SP
  • Luana Wang Lin Terapeuta ocupacional
  • Luciana Orui Bansi Terapeuta ocupacional da Associação Beneficente “A Mão Branca” de Amparo aos Idosos
  • Ricardo Lopes Correia Terapeuta Ocupacional. Supervisor em Redução de Danos do Centro de Atenção Psicossocial em álcool e outras drogas de São Mateus-SP. Especializando em Dependências, Abusos e Compulsões pela Faculdade de Ciências da Saúde de São Paulo. Docente do Curso de Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina do ABC.

Keywords:

Boy with deficiencies. Playing - childhood. Childhood - cultural production.

Abstract

This article aims to discuss activities done by a boy with deficiencies during the process of occupational therapy, seeing
these as singular cultural productions and expression of subjectivity. For doing this, in a research in which the fields of subjectivity and
symbolism are present, this article has used material of the clinical experience with children who have deficiencies from the reading of
medical registries and observation logs from experiences lived by the therapist in a field diary. We identified the possibility of a reflection
on the consideration of the productions of children as cultural artifacts that may enhance children recognition and their active
participation in the shared reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2010-04-01

How to Cite

Takatori, M. ., Bomtempo, E. ., de Souza Dalti Pereira, F. ., Wang Lin, L., Orui Bansi, L. ., & Lopes Correia, R. . (2010). Playing in assistance to children with deficiencies: a reflection on cultural production in childhood: DOI: 10.15343/0104-7809.20102148157. O Mundo Da Saúde, 34(2), 148–157. Retrieved from https://revistamundodasaude.emnuvens.com.br/mundodasaude/article/view/619