Interministerial structuring actions for reorientation of Primary Health Care: convergence between education and humanization

DOI: 10.15343/0104-7809.2012363482493

Authors

  • Fabiane Ferraz Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação em Enfermagem e Saúde, do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, da Universidade Federal de Santa Catarina (EDEN/PEN/UFSC). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) em Estágio Pós-Doutoral junto ao EDEN/PEN/UFSC (2011-2012). Criciúma-SC, Brasil.
  • Carine Vendruscolo Enfermeira. Mestre em Saúde Pública. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (PEN/UFSC). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação em Enfermagem e Saúde (EDEN/PEN/UFSC). Articuladora da CIES Extremo Oeste II de Santa Catarina. Docente da Universidade do Estado de Santa Catarina (Campus Chapecó). Chapecó-SC, Brasil
  • Maria Elisabeth Kleba Enfermeira. Doutora em Filosofia. Professora do Curso de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Sociais e Dinâmicas Regionais da Universidade Comunitária Regional de Chapecó (UNOCHAPECÓ). Líder do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas e Participação Social da UNOCHAPECÓ. Membro do Grupo de Pesquisa EDEN/PEN/UFSC. Realizou estágio pós-doutoral junto ao EDEN/PEN/UFSC (2011-2012) com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Chapecó-SC, Brasil
  • Marta Lenise do Prado Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Vice-Líder do Grupo de Pesquisa EDEN/PEN/UFSC. Bolsista de Produtividade em Pesquisa 1D do CNPq. Florianópolis-SC, Brasil
  • Kenya Schmidt Reibnitz Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFSC. Coordenadora do Centro de Ciências da Saúde da UFSC. Membro do Grupo de Pesquisas EDEN/PEN/UFSC. Florianópolis- -SC, Brasil.

Keywords:

Primary Health Care. Education, Continuing. Education, Public Health Professional. Humanization of Assistance. Unified Health System.

Abstract

The Unified Health System (UHS) has among its prerogatives the organization of ways for training human resources for
health. To meet this commitment, the Ministries of Health and Education have “structural inter actions” to promote the
reorientation of professional practices through training and development strategies of health professionals in line with the
UHS principles and guidelines. Among the initiatives we highlight: the National program of reorientation of professional
training in health, the in-service Educational program for health, UHS Open University and Telessaude Brazil (distance
health assistance). This paper proposes a reflection on the importance of the interrelationship between the theoretical and
methodological principles of the Education Policy for Permanent Education in Health and Humanization as a way for
structuring proposals relating to the aforementioned interministerial actions and their contribution in the preparation of
professionals to carry out the Primary Health Care (PHC) in order to promote health. For this, we reflect on the origins and
development of training and humanization, guided by the understanding that the actors must mobilize changes in and for
the work process which promote the restructuring of the curriculum in order to produce similarities between teaching and
service. We conclude that interministerial devices are strategies that encourage the participation of managers, employees,
users and teaching institutions for promoting changes that may impact on the consolidation of an integral, humanized and
effective public health system, but emphasize the need for changes in the social and political sectors for this to be effective.

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Published

2012-07-01

How to Cite

Ferraz, F. ., Vendruscolo, C. ., Kleba, M. E. ., do Prado, M. L., & Schmidt Reibnitz, K. . (2012). Interministerial structuring actions for reorientation of Primary Health Care: convergence between education and humanization: DOI: 10.15343/0104-7809.2012363482493. O Mundo Da Saúde, 36(3), 482–493. Retrieved from https://revistamundodasaude.emnuvens.com.br/mundodasaude/article/view/485