Influence of social media on the eating behavior of adult women: an observational study
DOI:
https://doi.org/10.15343/0104-7809.202448e15852024PKeywords:
Social Media, Eating Behavior, Digital InfluencersAbstract
This article aimed to identify the influence of social media in shaping eating behavior and its consequences in the lives of adult women, in addition to evaluating the perception of these women in relation to the search for nutritionists, comparing it with that of social media influencers. The methodology adopted was an observational, transversal and prospective approach. A link was shared on social media, allowing volunteers to participate after accepting the Informed Consent Form. The sample consisted of 312 women, aged between 18 and 50 years, social media users. A questionnaire was developed to collect information about eating behavior, participants' interaction with social media, perception of their body, and opinions regarding nutritionists and influencers. The data were treated using absolute and relative numbers, highlighting the most significant results for each question. The results indicated that the searches carried out by adult women are not specifically related to healthy eating, with social media being a determining factor in eating behavior. Most participants seek health information from digital influencers rather than nutritionists. It was observed that the ideal of a beautiful body promoted by society is more related to the search for glamor and a sculptural body, regardless of the frustrations caused. It is concluded that the results are specific to the population studied, being a limiting factor for the generalization of data from this research.
Downloads
References
Claro FD. O avanço tecnológico no mundo econômico. 2009; Vitrine da Conjuntura, Curitiba, v.2, n.8, outubro 2009. [citado 11 de julho de 2024] Disponível em: <https://img.fae.edu/galeria/getImage/45/5423643835714016.pdf>.
Almeida AO, Geisla GAAD. A Influência das redes sociais na vida cotidiana: análise dos perfis fakes em redes sociais como forma de entretenimento e sociabilização.
Fraga N de A, Rocha TB. Uso de estratégias de comunicação e informação por nutricionistas no Instagram: uma análise sob a interpretação do código de ética e de conduta do nutricionista (2018). 9 de dezembro de 2020 [citado 9 de julho de 2024]; Disponível em: https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/handle/123456789/787
Lira AG, Ganen A de P, Lodi AS, Alvarenga M dos S. Uso de redes sociais, influência da mídia e insatisfação com a imagem corporal de adolescentes brasileiras. J Bras Psiquiatr. setembro de 2017;66:164–71.
Costa ML da, Araújo DF de S, Cassiano MH, Figueirêdo HA de O, Oliveira VT de L, Barbosa IR, et al. Associação entre o uso de mídias sociais e comportamento alimentar, percepção e checagem corporal / Association between the use of social media and food behavior, perception and body screening. Braz J Health Rev. 13 de dezembro de 2019;2(6):5898–914.
Torres P, Augusto M, Matos M. Antecedents and outcomes of digital influencer endorsement: An exploratory study. Psychol Mark. 2019;36(12):1267–76.
Kamida GY, Rizeto HFS, Mungioli MCP. Fake news e desinformação: como a disseminação de conteúdo por influencers pode prejudicar a saúde pública. Anagrama [Internet]. 16 de dezembro de 2021 [citado 11 de julho de 2024];15(2). Disponível em: https://www.revistas. usp.br/anagrama/article/view/1-17
Pereira SA. Análise de conteúdo de publicações no Instagram sobre alimentação, saúde e estética produzidos por digital influencers sem habilitação em nutrição. 2021 [citado 11 de julho de 2024]; Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/30853
Benatto ASGL de C. A influência das redes sociais no comportamento alimentar dos universitários. 2018 [citado 9 de julho de 2024]; Disponível em: http://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/prefix/13296
Oliveira APG de, Fonseca IR, Almada MOR do V, De La Torre Acosta RJ, Silva MM da, Pereira KB, et al. Transtornos alimentares, imagem corporal e influência da mídia em universitárias. Rev Enferm UFPE Line. 2020;[1-9].
Silva SA da, Pires PFF. A influência da mídia no comportamento alimentar de mulheres adultas. Rev Terra Cult Cad Ensino E Pesqui. 18 de outubro de 2019;35(69):53–67.
Serra GMA, Santos EM dos. Saúde e mídia na construção da obesidade e do corpo perfeito. Ciênc Saúde Coletiva. 2003;8:691–701.
Turner PG, Lefevre CE. Instagram use is linked to increased symptoms of orthorexia nervosa. Eat Weight Disord EWD. junho de 2017;22(2):277–84.
Alves JSD. Influência dos alimentos na qualidade de vida sob o ponto de vista biossocial [Internet]. 2018 [citado 9 de julho de 2024]. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/influencia-dos-alimentos-na-qualidade-de-vida-sob-o-ponto-de-vista-biossocial
Moura TK, Fernandes MTM. A influência da mídia na alimentação: a moda do slow food. [citado 11 de julho de 2024]. Disponível em: < http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2013/anais/arquivos/RE_1021_0896_01.pdf>.
Quaioti TCB, Almeida S de S. Determinantes psicobiológicos do comportamento alimentar: uma ênfase em fatores ambientais que contribuem para a obesidade. Psicol USP. 2006;17:193–211.
Vaz DSS, Bennemann RM. Comportamento alimentar e hábito alimentar: uma revisão. Uningá Rev [Internet]. 10 de outubro de 2014 [citado 11 de julho de 2024];20(1). Disponível em: https://revista.uninga.br/uningareviews/article/view/1557
RESOLUÇÃO CFN No 600/2018 [Internet]. [citado 9 de julho de 2024]. Disponível em: http://sisnormas.cfn.org.br:8081/viewPage. html?id=600
Leão G da C, Ferreira JC de S. Nutrição e mudanças alimentares em meio a pandemia COVID-19. Res Soc Dev. 15 de junho de 2021;10(7):e11610716602–e11610716602.
Garcia FS. Metodologia da pesquisa científica: organização estrutural e os desafios para redigir o trabalho de conclusão. [citado 11 de julho de 2014]. Disponível em: https://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170627112856.pdf
Kleina N. Mundo Conectado. 2023 [citado 9 de julho de 2024]. O que é e como funciona o clickbait? Disponível em: https://www. mundoconectado.com.br/internet/o-que-e-e-como-funciona-o-clickbait/
Nunes LB, Mascarenhas EL, Souza PJR de, Santos AC de CP. Impacto das redes sociais no comportamento alimentar de mulheres adultas: revisão de literatura. Rev Ibero-Am Humanidades Ciênc E Educ. 31 de maio de 2022;8(5):2552–62.
Maia M de F de M, Sousa BV de O, Tolentino FM, Silveira MG da, Tolentino TM. AUTOPERCEPÇÃO DE IMAGEM CORPORAL POR MULHERES JOVENS ADULTAS E DA MEIA-IDADE PRATICANTES DE CAMINHADA. Rev Bras Atividade Física Saúde. 2011;16(4):309–15.
Rodrigues D da SDS. A influência das mídias sociais na autoimagem da mulher e suas relações no desenvolvimento dos transtornos alimentares. 21 de outubro de 2019 [citado 9 de julho de 2024]; Disponível em: http://repositorio.unesc.net/handle/1/7153
Coelho FD, Carvalho PHB, Fortes LDS, Paes ST, Ferreira MEC. Insatisfação corporal e influência da mídia em mulheres submetidas à cirurgia plástica. Rev Bras Cir Plástica. 19 de junho de 2023;30:567–73.
Gouveia TM de OA, Guimarães CMA. Vida em filtros: construções identitárias no instagram. Esferas [Internet]. 30 de agosto de 2015 [citado 9 de julho de 2024];(6). Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/5786
Silva M da C. A relação entre redes sociais e autoestima. Rev Ibero-Am Humanidades Ciênc E Educ. 30 de abril de 2021;7(4):417–39.
Medeiros NB, Carvalho ALN. A influência da pandemia da covid-19 no consumo das mídias sociais e sua relação com a percepção da imagem corporal de jovens adultos. POLÊM!CA. 2021;21(3):047–66.
Cori G da C, Petty MLB, Alvarenga M dos S. Atitudes de nutricionistas em relação a indivíduos obesos – um estudo exploratório. Ciênc Saúde Coletiva. fevereiro de 2015;20:565–76.
Rodrigues EM, Soares FP de TP, Boog MCF. Resgate do conceito de aconselhamento no contexto do atendimento nutricional. Rev Nutr. fevereiro de 2005;18:119–28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 O Mundo da Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.