Correlation between Quality-of-Life and the Educational Level of the Population of Maringá/PR
10.15343/0104-7809.202246240246
Keywords:
Municipality. Education Level. Health Promotion.Abstract
The level of education can influence the quality of life of a population. Thus, the objective of this study was to verify the correlation between the quality of life (QoL) and the educational level of the population of Maringá, PR. This is a population-based, cross-sectional study with a quantitative approach, carried out with 1237 adults (18 years and over), of both sexes, residing in the municipality. Instruments were applied to obtain data on the sociodemographic profile and the WHOQOL-100 questionnaire. Data analysis was performed using Pearson's chi-squared test (X2), with a significance of p < 0.05. There was a prevalence of individuals with a good/very good level of QoL in the psychology (62.4%), level of independence (84.9%), social relationships (77.2%), environment (60.6%), and spirituality (83.3%) domains. There was a significant association between the level of education and the domains of independence (p < 0.001), social relationships (p = 0.001), and environment (p = 0.002). It is concluded that there are better QoL indices in the domains of independence, social relationships, and environment in individuals with a higher level of education.
Downloads
References
2. Lopes R, Tocantins FR. Promoção da saúde e a educação crítica. Interface - Comun Saúde, Educ. 2012;16(40):235–48. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832012005000009.
3. Ponciano DR, Nunes TTV, Santos TR, Pinto AGA, Filho JAS, Souza TS, et al. Qualidade de vida dos idosos em um município do sertão central cearense. Rev Eletrônica Acervo Saúde. 2020;(9):e3928. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e3928.2020.
4. Freire GLM, Granja CTL, Torres VMF, Vasconcelos GC , Morais MP. Percepção da qualidade de vida em atletas de atletismo e natação paralímpica. Cad Bras Ter Ocup. 2019;27(2):384–9. DOI: https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1775.
5. Ross CE, Wu C-L. Education, Age, and the Cumulative Advantage in Health. J Health Soc Behav. 1996;37(1):104. DOI: https://doi.org/10.2307/2137234.
6. Melo IRM, Oliveira AMA, Pachú CO, Nunes ASC, Tavares MCA, Brito VA, et al. Educational health actions for disease prevention and promotion of healthy aging. Brazilian J Dev. 2021;7(3):26489–98. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-379.
7. Ministério da Educação. Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em Leitura, Matemática e Ciências no Brasil. 2018.
8. Oliveira JDS, Freitas SKS, Vilar NBS, Saintrain SV, Bizerril DO, Saintrain MVL. Influência da renda e do nível educacional sobre a condição de saúde percebida e autorreferida de pessoas idosas. J Heal Biol Sci. 2019;7(4):395. DOI: http://dx.doi. org/10.12662/2317-3076jhbs.v7i4.2343.p395-398.2019.
9. IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD Educação 2019: Mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. 2019.
10. IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades e Estados [Internet]. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de População e Indicadores Sociais, Estimativas da população residente com data de referência 1º de julho de 2020. 2020.
11. Macroplan. 100 melhores cidades do Brasil. 2018.
12. Billington DR, Landon J, Krägeloh CU, Shepherd D. The New Zealand World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) Group. N Z Med J. 2010;123(1315):65–70.
13. The Whoqol Group. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): Development and general psychometric properties. Soc Sci Med. 1998;46(12):1569–85. DOI: https://doi.org/10.1016/s0277-9536(98)00009-4.
14. Fleck MPA, Lousada S, Xavier M, Chachamovich E, Vieira G, Santos L, et al. Aplicação da versão em português do instrumento de avaliação de qualidade de vida da Organização Mundial da Saúde (WHOQOL-100). Rev Saude Publica. 1999;33(2):198–205. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101999000200012.
15. Ramadass S, Rai S, Gupta S, Kant S, Wadhwa S, Sood M, et al. Prevalence of disability and its association with sociodemographic factors and quality of life in a rural adult population of northern India. Natl Med J India. 2018;31(5):268. DOI: https://doi.org/10.4103/0970-258X.261179.
16. Martins ERC, Medeiros AS, Oliveira KL, Fassarella LG, Moraes PC, Spíndola T. Vulnerabilidade de homens jovens e suas necessidades de saúde. Esc Anna Nery. 2020;24(1). DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0203.
17. Guerra A, Silva A, Sousa C, Ferreira L, Carvalho H, Silva S. A componente mental: um aspeto positivo da qualidade de vida de uma população. Rev Port Enferm Saúde Ment. 2017;5. DOI: http://dx.doi.org/10.19131/rpesm.0171.
18. IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Conheça o Brasil - População EDUCAÇÃO. 2019.
19. Fernandes DR, Rocha TPO, Santos EA, Figueiredo Neto JA, Santana EÉC, Lima RA. Influência de fatores socioeconômicos e clínicos na qualidade de vida de hipertensos. Rev Baiana Saúde Pública. 2017;40(3). DOI: https://doi.org/10.1590/1413- 81232014198.19952013