Repercussions of the COVID-19 pandemic on the health profile of Physiotherapy students
DOI:
https://doi.org/10.15343/0104-7809.202347e13902022PKeywords:
Students, Physiotherapist, SARS-CoV-2Abstract
The first case of the coronavirus disease (COVID-19) pandemic was located in Wuhan, China, in December 2019. As it is considered infectious and highly contagious, causing respiratory problems, it has led to numerous changes in the academic calendar of educational institutions. The present study aims to track the profile of physiotherapy students, recognizing the impacts of the pandemic on their overall health, as well as examining the greatest academic difficulties during this period. This is a qualitative data survey, collected from Centro Universitário São Camilo (CUSC) students during the months of August, September, and October 2021, totaling 169 responses. It was observed that during the pandemic, 45 (26.6%) students had some health problems. As for daily activities, 111 (65.7%) stated that they managed to adapt leisure activities at home, 84 (49.7%) worsened their eating habits, and 57 (33.7%) stated that they had less than eight hours of sleep. Regarding online learning, 68 (40.2%) considered their academic performance regular and 156 (92.3%) felt impaired in some way. In addition, 111 (65.7%) considered remote learning extremely stressful, where the majority opted for in-person classes, with 77 (45.6%) wanting to resume in-person activities completely, and 76 (45.0%) opted for a gradual return. It was found that the profile of CUSC physiotherapy students underwent significant changes in several aspects, such as sleep and diet, but mainly psychological and academic issues were referred to, with positive and negative points concerning online learning.
Downloads
References
OPAS - Organização Pan-Americana da Saúde [base de dados online]. Histórico da Pandemia de Covid-19. Acesso em 12 de abril de 2021. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19
OMS - Organização Mundial de Saúde [base de dados online]. Folha informativa sobre COVID-19. Acesso em 12 de abril de 2021. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19& Itemid=875
Chaves U, et al. Repercussões do ensino a distância no processo de formação em enfermagem na Pandemia da COVID-19. Res, Soc Dev [revista em internet] maio de 2021. [acesso em 16 de junho de 2021]; 10(5). Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/ rsd/article/view/14702/13384
Teixeira M, Dahl C. Recriando cotidianos possíveis: construção de estratégias de apoio entre docentes e estudantes de graduação em Terapia Ocupacional em tempos de pandemia. Rev Interinst Bras Ter Ocup [revista em internet] 2020. [acesso em 16 de abril de 2021]; 4(3). Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/34425
Conselho Nacional de Saúde [base de dados online]. Recomendação nº 048, de 01 de julho de 2020. Recomenda ao Ministério da Educação, que observe o Parecer Técnico nº 162/2020, no que diz respeito a estágios e práticas na área da saúde durante a pandemia de COVID-19. 2020. Acesso em 20 de abril de 2021. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/recomendacoes-cns/1250-recomendacao-n-048-de-01-de-julho-de-2020#:~:text=Recomenda%20ao%20Minist%C3%A9rio%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o,a%20 pandemia%20de%20Covid%2D19.&text=Considerando%20as%20atribui%C3%A7%C3%B5es%20conferidas%20ao,de%20 setembro%20de%202008%2C%20Art
Nature India [base de dados online]. Índia: How COVID-19 is overwhelming our mental health. 2020. Acesso em 20 de abril de 2021. Disponível em: https://www.nature.com/articles/nindia.2020.46
Ekiz T, Ilıman E, Dönmez E. Bireylerin Sağlık Anksiyetesi Düzeyleri İle Covıd-19 Salgını Kontrol Algısının Karşılaştırılması. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi [revista em internet] 2020 abril. [acesso em 20 de abril de 2021]; 6(1). Disponível em: https://dergipark.org.tr/en/pub/usaysad/issue/54067/729076
Aslan H, Pekince H. Nursing students' views on the COVID-19 pandemic and their percieved stress levels. Perspectives psychiatric care [revista em internet] 2021 abril. [acesso em 21 de abril de 2021]; 57(2). Disponível em: https:// onlinelibrary.wiley.com/ doi/10.1111/ppc.12597
Miranda M, et al. Relatório Técnico da pesquisa saúde mental dos estudantes do IFPA em tempos de pandemia. [publicação na web]; 2020 acesso em 2 de julho de 2021]. Disponível em: https://ifpa.edu.br/coronavirus/documentos-covid-19/5222-relatorio-tecnico-da-pesquisa-saude-mental-dos-estudantes-do-ifpa-em-tempos-de-pandemia/file
Barros M B A, et al. Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epid e Serv de Saúde. [revista em internet] 2020 julho. [acesso em 20 de abril de 2021]. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343274788_Relato_de_tristezadepressao_nervosis moansiedade_e_problemas_de_ sono_na_populacao_adulta_brasileira_durante_a_pandemia_ de_COVID-19
Costa RF et al. Redes de apoio ao adolescente no contexto do cuidado à saúde: interface entre saúde, família e educação. Rev escola de Enf da USP [revista em internet] 2015 outubro. [acesso em 20 de abril de 2021]; 49(5). Disponível em: http://www.scielo.br/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080- 62342015000500741&lng=en&nrm=iso
Juliano MC, Yunes MAM. Reflexões sobre rede de apoio social como mecanismo de proteção e promoção de resiliência. Ambiente e sociedade [revista em internet] 2014 setembro. [acesso em 20 de abril de 2021]; 17(3). Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ asoc/v17n3/v17n3a09.pdf. Acessado em 04 de Agosto de 2020
Telles S, Voss Ml. Distúrbios do sono durante a pandemia de COVID-19. Fisioter Pesqui [revista em internet] 2021abril - Junho. [acesso em 18 de novembro de 2021]; 28(2). Disponível em: https:// www.scielo.br/j/fp/a/cJ5F4x6N9374ByhGwqNdVTQ/?lang=pt
Warburton D, Bredin S. Health benefits of physical activity: a systematic review of current systematic reviews. Curr Opin Cardiol [revista em internet] 2017 setembro. [acesso em 18 de novembro de 2021]; 32(5). Disponível em: https:// journals.lww.com/co-cardiology/Abstract/2017/09000/Health_benefits_of_physical_activity__a_systematic.10.aspx
Costa CLA, Costa TM, Barbosa Filho VC, Bandeira PFR, Siqueira RCL. Influência do distanciamento social no nível de atividade física durante a pandemia do COVID-19. Rev Bras Ativ Fís Saúde [revista em internet] 2020 setembro [acesso em 19 de novembro de 2021]; 25. Disponível em: https:// rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14353
Jiménez-Pavón D, Carbonell-Baeza A, Lavie CJ. Physical exercise as therapy to fight against the mental and physical consequences of COVID-19 quarantine: Special focus in older people. Prog Cardiovasc Dis [revista em internet] 2020 maio-junho. [acesso em 19 de novembro de 2021]; 63(3). Disponível em: https:// sciencedirect.com/science/article/pii/S0033062020300633?via%3Dihub
Crochemore-Silva I, et al. Prática de atividade física em meio à pandemia da COVID-19: estudo de base populacional em cidade do sul do Brasil. Ciênc Saúde Colet [revista em internet] 2020 novembro [acesso em 26 de novembro de 2021]; 25(11). Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/VgMDpDhJLhhVKGq5CJLqJGR/?lang=pt
Matsuo L, et al. Impact of social isolation by Coronavirus disease 2019 in food: a narrative review. Rev Nutr [revista em internet] 2021. [acesso em 26 de novembro de 2021]; 34. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rn/a/gMnBPyzJDMBG6Z4SGnzsvhM/?lang=en
WHO - World Healthy Organization [base de dados online]. Healthy Diet. Genebra. Acesso em 07 de agosto de 2021. Disponível em: https://www.who.int/nutrition/publications/nutrientrequirements/healthydiet_factsheet394.pd
Mheidly, N, Fares, MY, Fares, J. Coping with stress and burnout associated with telecommunication and online learning. Front Public Health [revista em internet] 2020 novembro. [acesso em 28 de novembro de 2021]. 672. Disponível em: https://www.frontiersin.org/ articles/10.3389/fpubh.2020.574969/full
Brooks S, Webster R, Smith L, Woodland L, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet [revista em internet] 2020 março [acesso em 04 de dezembro de 2021]; 395(10227). Disponível em: https:// www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30460-8/fulltext
Junior AAM, Carvalho MA. Infraestrutura da tecnologia da informação e comunicação como apoio as instituições de ensino superior em meio uma pandemia. Gama/Distrito Federal: Centro Universitário do Planalto Central Apparecido dos Santos, 2020. Trabalho de Conclusão de Curso.
Machado S, Teruya T. Mediação pedagógica em ambientes virtuais de aprendizagem: a perspectiva dos alunos. In: Congresso Nacional de Educação [revista em internet] 2009. [acesso em 08 de dezembro de 2021]. Disponível em: https://portalidea.com.br/ cursos/formao-de-professores-mediadores-para-ead-apostila05.pdf
Silveira S, et al. Impressões dos alunos de um curso de bacharelado em Sistemas de Informação acerca do ensino remoto durante a pandemia de Covid-19. Rev Bras Aprendizagem Aberta e a Distância [revista em internet] 2021 junho. [acesso em 18 de dezembro de 2021]; 20(1). Disponível em https:// http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/569
Melitón D, Mondragón S. Retorno presencial a universidades en México y consecuencias de la salud mental por pandemia. Rev Scientific [revista em internet] 2021 agosto. [acesso em 08 de dezembro de 2021]; 6(21). Disponível em: https://indteca.com/ojs/ index.php/Revista_Scientific/article/view/654
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 O Mundo da Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.