Screen time and physical activity among university students during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15343/0104-7809.202347e14252022P

Keywords:

Physical Activity, Screen Time, Non-communicable diseases, COVID-19, University education

Abstract

Chronic Noncommunicable Diseases represent a public health problem worldwide and are the result of a combination of different risk factors such as insufficient physical activity and excessive use of electronic devices. To identify the frequency of physical activity and the use of electronic devices and television among college students. This is a cross-sectional study with a quantitative approach carried out with 87 university students from a private Higher Education Institution in the Federal District during the second half of 2020. Data collection was performed using a structured electronic questionnaire. Descriptive statistics were used for data analysis using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 21.0 software. It was observed that 63 (72.4%) students reported practicing some type of physical activity in the last three months. Concerning the frequency of physical activity, 53 (60.9%) students reported practicing at least once a week, and 21 (24.1%) reported practicing 3 to 4 days a week. As for the use of electronic devices, it was observed that 80 (92.0%) students reported using them in their free time, the most reported time of use was 2-3 hours. There was a high frequency of use of electronic devices and insufficient practice of physical activity among university students during the COVID-19 pandemic. Therefore, it is crucial to establish interventions to promote the adoption of healthy lifestyle habits for this group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade MDS, Lira CABD. Fisiologia do exercício. São Paulo: Manole, 2016.

Xavier MKA, Pitangui ACR, Silva GRR, Oliveira VMA, Beltrão NB, Araújo AC. Prevalência de cefaleia em adolescentes e associação com uso de computador e jogos eletrônicos. Ciênc saúde colet, [revista em internet] nov 2015; acesso 06 de junho de 2021; 20(11): 3477-3486. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320152011.19272014

Velavan TP, Meyer CG. The COVID-19 epidemic. Trop Med Int Health. [revista em internet] fev 2020; acesso 06 de junho de 2021; 25(3): 278-280. Disponível em: https://doi.org/10.1111/tmi.13383

Santos DL, Azambuja CR. Physical activity and sedentary behavior in university students during the COVID-19 pandemic. Rev. Bras Ativ Fis Saúde, [revista em internet] dez 2020; acesso 6 de junho de 2021. 25:1-8. Disponível em: https://doi.org/10.12820/ rbafs.25e0177

World health organization [página na internet]. WHO reveals leading causes of death and disability worldwide: 2000-2019 [acesso em 5 de março de 2022]. Disponível em: https://www.who.int/news/item/09-12-2020-who-reveals-leading-causes-of-death-and- disability-worldwide-2000-2019.

Crepaldi BVC, Guimarães HPN, Barbosa CD, Molina LS, Nogueira LMM, Soares LP. Elevada prevalência de fatores de risco para doenças crônicas entre universitários. Ciência e saúde, [revista em internet] set-dez 2016; acesso 13 de novembro de 2020; 9(3):135- 143. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1983-652X.2016.3.22938

Dias BVB, Arruda AK, Lima KCR. O uso do tempo livre por alunos de graduação o que eles fazem? CuidArte Enferm, [revista em internet] 2020; acesso 6 de junho de 2021; 14(1): 41-47. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ biblio-1119284.

Organização Pan-Americana da Saúde [página na internet]. Fatores de risco para doenças crônicas não transmissíveis nas Américas: Considerações sobre o fortalecimento da capacidade regulatória. Washington, 2016; [acesso 13 de agosto de 2021]. Disponível em: https://iris.paho.org/handle/10665.2/28583?locale-attribute=pt

Cardoso JV, Gomes CFM, Pereira Junior RJ, Silva DA. Estresse em estudantes universitários: uma abordagem epidemiológica. Rev Enfer UFPE, [revista em internet] ago 2019; acesso 06 junho de 2021; 13:e241547. Disponível em: https://doi.org/10.5205/1981- 8963.2019.241547

Gomes LSA, Souza MA. Avaliação dos fatores de risco para condições crônicas nos estudantes de enfermagem do Centro acadêmico de Vitória de Santo Antão – PE. Rev ciênc saúde nova esper, [revista em internet] 2017; acesso 06 junho de 2021; 15(2): 40-48. Disponível em: http://www.facene.com.br/revista/edicao-atual/attachment/6-avaliacao-dos-fatores-de-risco-para-condicoes-cronicas-nos-estudantes-de-enfermagem-do-centro-academico-de-vitoria-de-santo-antao-pe/.

Molano-Tobar NJ, Vélez-Tobar RA, Rojas-Galvis EA. Actividad física y su relación con la carga académica de estudiantes universitários. Hacia Promoc Salud, [revista em internet] 2019; acesso 06 de junho de 2021; 24(1):112-120. Disponível em: https:// doi.org/10.17151/hpsal.2019.24.1.10

Ministério da Saúde [página na internet]. Secretaria de Vigilância em Saúde: Vigitel Brasil 2019 - Estimativas sobre frequência e distribuição sociodemográfica de fatores de risco e proteção para doenças crônicas nas capitais dos 26 estados brasileiros e no Distrito Federal em 2019. Brasília. 2020; [acesso 17 de maio de 2021]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/ vigitel_brasil_2019_vigilancia_fatores_risco.pdf

Conselho Nacional de Saúde (BR). Resolução 466. [publicação na web]; 2013. Acesso 27 de junho de 2022. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf.

Icict Fiocruz [página na internet]: ConVid - Pesquisa de Comportamentos Adolescentes. 2020; [acesso 27 junho de 2022]. Disponível em: https://convid.fiocruz.br/index.php?pag=questionario_adolescente.

Mendes CML, Cunha RCL. As novas tecnologias e suas influências na prática de atividade física e no sedentarismo. Rev Interfaces, [revista em internet] 2013; acesso 12 de agosto de 2021; 1(3). Disponível em: https://interfaces.unileao.edu.br/index.php/revista-interfaces/article/view/16.

Silva TO, Silva LTG. Os impactos sociais, cognitivos e afetivos sobre a geração de adolescentes conectados às tecnologias digitais. Rev Psicopedagogia. 2017; acesso 27 de junho de 2022. 34(103): 87-97. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo. php?script=sci_abstract&pid=S0103-84862017000100009&lng=pt&nrm=iso.

Pereira FC, Azevedo DPGD, Almeida AS, Felício CB, Risse LS, Moreira LB. Funções cognitivas e os impactos das tecnologias digitais na memória. Rev Temas em Saúde, [revista em internet] 2018; acesso 14 de junho de 2022. 18(4). Disponível em: https:// temasemsaude.com/wp-content/uploads/2018/12/18412.pdf.

Ferreira MJ, Irigoyen MC, Consolim-Colombo F, Saraiva JFK, Angelis KD. Vida Fisicamente Ativa como Medida de Enfrentamento ao COVID-19. Arq Bras Cardiol, [revista em internet] abr 2020; acesso 14 de junho de 2022. 114(4). Disponível em: https://doi. org/10.36660/abc.20200235.

Mohan V, et al. Clinical Research Training and Capacity Building for Prevention and Control of Non-Communicable Diseases: A Programme in India. Natlmed J Índia, [revista em internet] 2017; acesso 14 de junho de 2022. 30 (6): 340-344. Disponível em: https:// doi.org/10.4103%2F0970-258X.239078

Published

2023-06-14

How to Cite

Pedroso, D. G., Pinheiro, G. P., Silva, T. de C. R. da, & Fernandes, A. G. O. (2023). Screen time and physical activity among university students during the pandemic. O Mundo Da Saúde, 47. https://doi.org/10.15343/0104-7809.202347e14252022P